tisdag 22 december 2015

Viadukten och väg 83

Viadukten och väg 83 år 1961.
























1878 var järnvägsförbindelsen mellan Sundsvall och Ånge, tvärbanan,  etablerad. 1881 hade bygget av stambanan hunnit till Ånge.  De här två datumen utgör starten för stationssamhället Ånge som på nyårsafton 1945 blev köping.

I begynnelsen hade Ånge centrum lite att visa upp. Dominerande var stationsbyggnaden, järnvägshotellet och poststationen. Affärslivet i anslutning till stationen var i det närmaste obefintligt.  Åkrar och en gles bebyggelse präglade  området norr om stationen och bangården.

Köpmangatan var fram till slutet av 1940-talet Ånges affärsmässiga centrum. Man kan se Köpmangatan som en förlängning av Ångebyn. Befolkningsmässigt skulle det dröja innan Ånge centrum dominerade. Då hade man redan byggt Bolbyskolan mellan byn och stationssamhället.

Den trafik som idag passerar Ånge på väg 83 mot Ljusdalshållet eller mot Överturingen var före inledningen av 1950-talet tvungen att åka in i Ånge och svänga vänster vid Sillerströms, passera järnvägen och fortsätta efter Köpmangatan. Trafiken var inte så tät på den tiden och man hade visst överseende med fällda bommar och väntan på växling och passerande tåg. Efter kriget när privat och affärsmässig trafik tog fart blev trafiksituationen snart olidlig.

Bo Arvidsson, som har Ånges järnvägshistoria aktuell, har angivit att viadukten grävdes ut 1946 eller 1947 och att vägen under viadukten byggdes kring 1950. I samband med bygget revs Redins Dam- och Herrekipering som låg i vägen för vägbygget. Sveriges bebyggelse : Västernorrlands län. D. 1. Borgsjö, Haverö och Torps socknar. 1947 anger att Vägförvaltningen i Härnösand hade löst in fastigheten 1946. Efter att viadukt och genomfart stod klara tappade affärsverksamheten  på Köpmangatan genomresande kunder. Ryktet spred sig också bland näringsidkarna på Köpmangatan att SJ planerade att inom kort stänga överfarten vid Sillerströms vilket gav ytterligare incitament för att flytta en del av verksamheterna till centrum. Det skulle dock dröja till 1992 innan överfarten stängdes.


På detta foto från 1949 syns att viadukten under järnvägen är utgrävd. Vägbygget startade något senare.



Redins som låg i vägen för väggbygget och revs.






















1 kommentar:

  1. Om jag tittar på kartan över Köpmangatan så ser det ut som att tomt T som kallas Skoglunds hör till tomt S f.d Thor Petterssons och nuvarande 83:an.

    SvaraRadera