Att sjunga visor tillsammans och byta visor var förr en
vanlig umgängesform i hemmen, i skogskojorna, i logementen och på fäbodarna.
Visor har i alla tider sjungits för att roa och trösta barnen och få dem att
sova om kvällen. Visor har sjungits för att underlätta arbetet och visor har
sjungits till fest, vid ungdomars lekstugor och
till och med trallats till dans om spelmän saknades.
Vissången har genom åren tagit till sig influenser från
många håll och förändrats i takt med samhällsutvecklingen. I och med radions
och senare tevens införande förlorar
vissången sin roll som naturlig umgängesform. Talrika bevarade handskrivna
visböcker med vaxdukspärmar vittnar om en levande vistradition som idag i stort
sett upphört. Ett antal småvisor finns ändå kvar i levande tradition.
En inventering av folkliga visor genomfördes under
1980-talet i västra delen av Medelpad, i Haverö, Borgsjö och Torps socknar.
Arbetet genomfördes genom ett aktivt insamlande av visor, genom egna inspelningar
och intervjuer samt genom inventering i centrala, regionala och lokala arkiv.
Under arbetet ställdes även ett antal privata inspelningar till förfogande i
inventeringsarbetet.
Det insamlade materialet representerar en rad influenser och
tidslager. Huvuddelen av det insamlade vismaterialet utgörs av småvisor och
andra visor som hör det gamla bondesamhället till. Till småvisorna räknas
vallvisor, vaggvisor och polsktrallar. Visorna är för det mesta enstrofiga och
är troligen orsaken till att de kunnat hållas i minne och föras över från
generation till generation.
Den stora befolkningsökningen på landsbygden under
1800-talet skapade ett betydande skikt av egendomslösa som sögs upp av
skogsindustrin, av skogsdrivningar inne i landet och av sågverksindustrin i
Sundsvallstrakten. Den ökade rörligheten ledde till nya musikaliska influenser
bl.a. från Värmland varifrån ett betydande antal skogsarbetare rekryterades
till västra Medelpad. Etableringen av de kemisk-tekniska industrierna i Alby
och Ljungaverk i slutet av 1800-talet innebar genom betydande inflyttning
motsvarande influenser. Nykterhetsrörelsen, arbetarrörelsen och frikyrkorörelsen
introducerade också nya former för musikutövning men även en alternativ
repertoar av sånger och visor.
Införandet av den obligatoriska folkskolan i mitten av
1800-talet innebar på sikt även en normering av repertoar och sångsätt.
Genom utbyggnad av stambanan och en successiv förbättring av
vägnätet tillsammans med lönearbetets tydligare uppdelning av arbete och fritid
ökas människors fria tid och geografiska rörlighet. De musikaliska influenserna
ökar i motsvarande omfattning plus att människors fritid blir kommersiellt
intressant.
En viktig spridningskälla för den folkliga visan var
skillingtrycken som hade sin höjdpunkt från mitten av 1800-talet till
1920-talet. Via skillingtrycken spreds de långa sentimentala kärleksvisor vi
förknippar med genren. Revykupletter och bondkomikervisor var också ett vanligt
inslag i utgåvorna tillsammans med traditionella folkvisor.
Tre norrländska visor
De flesta visor i visinventeringen finns i varianter i hela
landet och vissa finns även i svensk-finsk och norsk tradition. Det finns även
visor med influenser från anglo-saxisk och tysk tradition. Men det finns
intressant nog i inventeringen tre småvisor som av allt att döma har ett utbredningsområde
begränsat till de nordligaste landskapen. Det är Lill-Pelle, Ho Maja och
Piga gick uti baste.
Lill-Pelle
Lill-Pelle är den vanligaste småvisan i inventeringen. Den
finns i sju varianter i materialet och flera av de intervjude kunde påminna sig
ha hört visan i sin barndom. Visans innehåll har en koppling till traditionen
med nattfrieri men visan som sådan har mest använts som vaggvisa. Den första
varianten av visan är efter Alida Östlund som var född och uppvuxen i Haverö.
Den andra varianten Lill-Pelle spring kring upptecknad efter Selina
Hansson, Västerede, Borgsjö är unik för västra delen av Medelpad men finns
upptecknad i Hälsingland.
Piga gick uti baste
Nedanstående visa sjöngs enligt Anders Forsgren från
Korsnäset i Gimåfors då man hade barnet i knät eller i skacka som han
uttryckte det. Visan finns i två varianter i inventeringen, båda från nordöstra
delen av Torps socken. Visan finns
sparsamt upptecknad i de nordligaste landskapen.
Ho Maja
Den tredje visan med norrländskt utbredningsområde är Ho
Maja. Visan har anknytning till fäbodtraditionen och handlar om ett får som
skingrats från de övriga och återfinns väst i berget. Någon ropar till en som
heter Maja om detta. Fåret känns igen på att det har ett hål baktill på örat
och en skåra framtill. Av det kan fårets ägare, farmor i visan, identifieras.
Visan är upptecknad efter Anders Forsgren, Korsnäset, Gimåfors. I inventeringen
finns även en variant upptecknad efter Erika Frölander, Ånge som har visan i Ångermanländsk
tradition.
Källor:
Svenska barnvisor och barnrim (1975) samlade och
ordnade av Johan Nordlander. Facsimileutgåva med tillägg, inledning och
register av Lars Furuland. Stockholm, 326 s.
Visor och vissångare i västra Medelpad (2009). Urval
och kommentarer: Roland Tiger, nedteckningar: Maria Tiger. Reviderad och utökad
utgåva. Utgiven av Landsarkivet i Härnösand. 214 s.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar