I mars 1898 konstituerades ytterligare ett bolag av
ledningen för vattenfalls- och kloratbolaget, det var Alby Calciumcarbid
Aktiebolag. Bolaget hade som syfte att ”tillverka
och driva handel med kalciumkarbid”. Karbidfabriken började byggas
samtidigt som byggnationerna av kraftverket och kloratfabriken.
|
Johan Albert Petersson |
Karbidfabriken startades på hösten 1899 och var då utrustad
med karbidugnar av traditionell typ. Albert Petersson utvecklade en ny typ av
ugn, som var banbrytande inom den elektriska ugnstekniken. Det var den första
kontiunerligt arbetande karbidugnen av motståndstyp. Ugnstypen kallades Albyugnen.
Ekonomin var inte så bra, redan efter två års drift
tvingades även karbidbolaget i likvidation. I slutet av 1901 köptes tillgångarna av det nybildade Alby
Karbidfabriks Aktiebolag med vattenfallsbolaget som huvudägare och ett
aktiekapital på 850.000 Kr. Skulderna förvandlades till stamaktier och bolaget
skaffade sig rörelsekapital genom att ge ut preferensaktier. Styrelsen bestod
av förutom vattenfsllsbolsgets styrelse, kommersrådet J. Th. Pihlgren,
hovrättsrådet F. Kallenberg och grosshandlaren E. Öhman Jr samt även av
stadsmäklaren W.A.F. Ekengren och auditören E. Martin. Samtidigt bildades ett svenskt
karbidsyndikat, i vilket de dåvarande fyra svenska karbidfabrikerna ingick. Två
av dessa, Trollhättans och Örebro karbidfabriker, överlät sin tillverkningsrätt
till Alby Karbidfabriks Aktiebolag, som därigenom under en tid kom att
tillverka 88% av all karbid som tillverkades i Sverige. Det nya bolaget såldes
1905 till det engelska bolaget Sun Gas Company Ltd. Då framkom att
Mittag-Leffler, trots tidigare dementier, hade behållit väsentliga intressen i
bolaget och fortsatt vara aktiv bakom kulisserna. Detta avslöjande medförde
även att Västerbotten återtog hans kanditatur till första kammaren.
Efter det att Ringdalens kraftstation startats 1906 hade
karbidfabriken tillgång till 11.000 hästkrafter el. Då var
produktionskapaciteten av karbid 14.000 ton/år. Användningen av kalkkväve
började få ökad omfattning och flera fabriker hade uppförts utomlands. Eftersom
en karbidfabrik redan fanns i Alby beslöt ledningen för Alby United Carbid
Factorys att en kalkkvävefabrik skulle byggas där. 1912 startar tillverkningen av kalkkväve enligt
Frank-Carometoden. Tillverkning av kalkkväve går till på följande sätt.
Finmalen karbid upphettas till 900 grader i en ström av ren kvävgas, där
karbiden avger hälften av kolhalten i form av grafit och tar samtidigt upp
kväve och bildar då en förening som kallas kalciumcyanamid. Resultatet blir en
blandning av cyanamid, grafit och opåverkad karbid som går under namnen
karbidkväve eller kalkkväve.
Sex år senare förvärvar Stockholms Superfosfat Fabriks
Aktiebolag aktiemajoriteten i Alby Karbidfabriks Aktiebolag och även i Alby
Vattenfalls Aktiebolag för att därigenom säkra kraftförsörjningen till
fabriken. Under första världskriget var fabrikens lönsamhet för första gången
någorlunda god, men i början av 1920-talet blev konkurensen från utlandet allt
svårare, stigande världsproduktion som medförde sjunkande priser samt att
importtullen på 50 Kr/ton togs bort verkade menligt på lönsamheten. Fabrikens
läge, 11 mil från kusten, medförde också att transportkostnadetna påverkade
fabrikens konkurrenskraft på ett mycket negativt sätt. På försommaren 1927 kom
plötsligt ett dystert meddelande från Fosfatbolaget. Tillverkningen av karbid
och kalkkväve skulle upphöra för gott redan den första oktober samma år.
Kalkkvävetillverkningen i Ljungaverk lades även den ned året efter. Samma år
kom det överraskande beskedet till arbetarna i Alby att driften vid
karbidfabriken skulle återupptas igen i juni månad, men man lovade bara drift i
fyra år.
I mitten av 1930-talet moderniserades kraftverken i Alby och
Ringdalen. Verken kunde därefter leverera trefas växelström. Samtidigt
installerades två nya trefasugnar i fabriken, vilket medförde att man nästan
fördubblade kapaciteten. I och med växelströmmens genombrott tornade ett nytt
orosmoln upp sig. Det var nu inte längre nödvändigt att förlägga energikrävande
industrier i direkt anslutning till kraftverken, då energiförlusterna vid
överföring av växelström långa sträckor var betydligt lägre. Detta tog
Fosfatbolaget raskt fasta på och beslutade 1938 att bygga en ny karbid- och
kalkkvävefabrik vid kusten, närmare bestämt i Stockvik. Den nya fabriken var
klar att tas i drift i januari 1941 och
till följd av det började verksamheten i Alby att trappas ned. Många av
de arbetare i Alby som friställdes på
grund av denna nedtrappning, företrädesvis de yngre, flyttade till Stockvik.
1945 lades karbidfabriken definitivt ned och därmed avslutades en viktig epok i
Albys historia.
Stefan Hägglund
Super intressant industri historia
SvaraRaderaMera sånt
Sveriges ekonomi historia
Super intressant industrihistoria
SvaraRadera